1/72 P-51 B/C Mustang™ Expert Set - Arma Hobby
Plastikový model stíhačky P-51 B/C Mustang v měřítku 1/72, nová forma, expertní sada s příslušenstvím. North American P-51 Mustang je jedním z nejlepších stíhacích letounů druhé světové války. Používaly ho USAAF, RAF a další spojenecké služby a významně přispěl ke konečnému vítězství nad Německem a Japonskem.
Další informace- Kód produktu: 160-70038
- EAN kód: 5902734373243
- Hmotnost: 0.25 kg
- Dostupnost:skladem 2-4 ks
- Výrobce: Arma Hobby
-
Místo | Dostupnost |
---|---|
Hlavní sklad zboží - expedice do druhého dne | 2 ks |
Měřítko: | 1/72 |
---|---|
Typ: | Letadla |
Stavebnice obsahuje díly potřebné k sestavení modelů v měřítku 1/72 následujících variant: P-51 B/C, Mustang Mk III a F6C.
-plastové díly
-fotoleptané díly
-obtisky se 6 možnostmi značení (4x USAAF 2x RAF)
-masky na vrchlík a kola
Varianty značení obsažené ve stavebnici:
-Mustang, 43-6315/AJ-A, "Ding Hao", pilot: Howard MH, 356th Fighter Squadron, 354th Fighter Group, Boxted UK, duben 1944.
-P-51C-11-NT Mustang, 44-10816/278, "Evalina", pilot: 1st Lt. Oliver E. Strawbridge, 26th Fighter Squadron, 51st Fighter Group, Čína, leden 1945. Stavebnice obsahuje také japonské označení ukořistěného letounu v roce 1945 (pilot mjr. Jasuhiko Kuroe).
-Mustang III, KH516/WC-F, pilot: Kpt. Jerzy Mencel DFC, 309. peruť polského letectva, sestřelený stíhací letoun Me-262 dne 9. dubna 1945.
-F-6C-1-NT Mustang, 42-03213/IX-H, "Azel"/"Boomerang", 162. taktická průzkumná letka, 10. fotografická průzkumná skupina, Chalgrove UK. Letoun pilotovaný 2nd Lt. Stanley F. H. Newmanem během příprav na den D na jaře 1944.
-Mustang III, FB244/CV-V, 3. peruť RAAF, Fano v Itálii, duben 1944. Letoun pilotovaný několika piloty převážně v roli pozemní podpory.
-P-51C-10-NT Mustang, 43-25045/C3-W, "Snookie", pilot: Pawlak, 382. stíhací peruť, 363. stíhací skupina, Francie, červenec 1944.
Vyrobeno v licenci společnosti Boeing. Boeing, P-51 Mustang a charakteristická loga Boeing, označení výrobků a obchodní značka jsou ochranné známky společnosti The Boeing Company.
Historie letounu North American™ P-51B/C Mustang™
Brzy po zahájení letecké ofenzívy proti Třetí říši bylo zřejmé, že armádní letectvo Spojených států (USAAF) potřebuje spolehlivý, levný a dálkový stíhací letoun, který by byl schopen doprovázet bombardéry k jejich cílům ve velké výšce. První verze letounů P-51/P-51A Mustang, vybavené motorem Allison, plnily při operacích v nižších výškách zdatně stíhací a průzkumnou úlohu, avšak absence druhého kompresorového stupně motoru znemožňovala dosáhnout uspokojivých výkonů ve výškách nad 4 500 metrů. Situaci komplikoval i fakt, že stíhací P-47 byl omezen svým doletem, zatímco P-38 nebyl k dispozici v dostatečném počtu. Řešení problému se našlo v zástavbě P-51A britským motorem Rolls-Royce Merlin 66 (používaným v letounech Spitfire IX/XVI). Důležité bylo, že tato pohonná jednotka měla dvoustupňový kompresor a již se vyráběla ve Spojených státech v licenci firmy Packard pod označením V-1650. Takto vyvinutá verze letounu - P-51B Mustang - byla snadno schopna létat z Anglie do Berlína jako doprovod při denních bombardovacích náletech.
Nový model Mustangu se sériově vyráběl v severoamerickém závodě v Kalifornii jako P-51B-NA a v Texasu jako P-51C-NT. Sériové verze se lišily drobnými detaily, které byly zaváděny v průběhu vývoje konstrukce, například přídavnou palivovou nádrží umístěnou za pilotní kabinou nebo stabilizační ploutví umístěnou před svislým stabilizátorem. Více než dvě stovky letounů byly přestavěny na fotoprůzkumnou verzi F-6C instalací kamer do trupu v zadní části kokpitu. Celkem bylo postaveno 3738 Mustangů B a C. Z nich bylo 900 předáno RAF, polskému letectvu ve Velké Británii, RAAF, RACF a Svobodným Francouzům, kteří je provozovali jako Mustang Mk III. Úpravy provedené Brity zahrnovaly vylepšenou kapotáž kokpitu, která byla známá jako Malcolmova kapota a byla zavedena i u amerických P-51A a B/C, panely proti oslnění za výfukovým potrubím a lamely u otvorů prachového filtru.
P-51B/C byl vyzbrojen čtyřmi 12,7mm kulomety na křídlech, zatímco podkřídelní pylony umožňovaly nést 250 a 500librové pumy a také hliníkové nebo papírové palivové nádrže o objemu 75, resp. 108 galonů.
Verze P-51B/C Mustang vstoupily do služby v Evropském divadle operací koncem roku 1943 a v průběhu roku 1944 sehrály klíčovou roli při zlomení odporu stíhacího letectva Luftwaffe - Jagdverbände. Používaly se také ve Středomořském divadle operací a v kampaních v Barmě a Číně. Kromě poskytování eskortního krytí létaly Mustangy na mise pozemní podpory a aktivně se podílely na boji proti raketám V-1. Od poloviny roku 1944 byly postupně nahrazovány ještě novější verzí P-51D/K.