Kód | 175-48A005 |
Cena s DPH | 1 459 Kč |
Špičková kvalita plastového modelu s bezkonkurenčními detaily povrchu. Součástí jsou fotoleptané detailní díly a obtisky pro 4 letadla vytištěné společností Cartograf.
Koncem padesátých let minulého století začal SAAB navrhovat menší letoun s proudovým pohonem, který by si našel zákazníky jak na straně civilního letectva jako business jet, tak na straně armády jako cvičný a úderný letoun. Kompletní konstrukční studie nazvaná SAAB 105 byla představena na leteckém veletrhu v pařížském Le Bourget na začátku roku 1961. Koncepce si získala velkou mezinárodní pozornost, mimo jiné i švédského letectva, které si prototyp objedná ještě téhož roku a první let se uskutečnil 29. června 1963. Do roku 1965 objedná švédské letectvo celkem 150 letounů SAAB 105, které se ve Švédsku budou nazývat SK60. Ve Švédsku bude SK60 A sloužit jako cvičný letoun a verze B jako úderný letoun.
SK60 byl nasazen v roce 1967 a tento typ letounu se ukáže jako velmi úspěšná a spolehlivá konstrukce a ve švédském letectvu slouží ještě dnes v roce 2022.
SK60 v průběhu let projde řadou modernizací, přičemž se bude jednat o vše od aktualizace avioniky, výzbroje, kamerového vybavení až po výměnu motorů. SAAB 105 bude vybaven několika různými typy motorů a pro švédské letectvo a jeho SK60 padla volba na francouzskou konstrukci motoru Turbomeca Aubisque RM 9B. Tyto motory byly později v 90. letech nahrazeny mnohem silnějším motorem Williams-Rolls FJ44 s označením RM 15. Tato úprava znamenala mimo jiné nutnost upravit konstrukci kolem motorů letounu.
Od rakouského letectva bude zakoupeno 40 letounů SAAB 105. Rakouská verze nese název SAAB 105 Ö a byla dodána v letech 1970 až 1972. Hlavní rozdíl oproti švédské verzi SK60 spočívá v tom, že je vybavena výkonnějšími motory GE J85.
Tento plastikový model obsahuje díly a označení pro typ SK60 A a B vybavený motory RM 9B.